فنون برق، تاسیسات، کامپیوتر، مکانیک

  • ۰
  • ۰

امروزه میزان استفاده افراد از خودرو در جامعه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. شما از ماشین برای رساندن فرزندان خود به مدرسه، رسیدن به محل کار، تهیه مواد غذایی، سفر در سراسر شهر و حتی موارد دیگر استفاده می کنید. بنابراین، وقتی ناگهان از کار می‌افتد، مشکلات بسیار زیادی ایجاد می ‌شود. یکی از مشکلاتی رایجی که در تمام مدل های خودرو به وجود می آید و باعث ار کار افتادن آن می شود، استارت نخوردن خودرو یا قفل شدن استارت ماشین می باشد. در این مقاله، به صورت کامل علت استارت نخوردن ماشین را به همراه راه حل های برطرف کردنش برای شما توضیح می دهیم. در صورتی که زمان خواندن مقاله را ندارید، فیلمی در ادامه قرار دادیم که می توانید با مشاهده آن تمامی این علت ها به همراه راه حل هرکدام را یاد بگیرید.

1- تمام شدن سوخت خودرو

در برخی موارد استارت خودرو به دلیل نداشتن سوخت کافی فعال نشده و ماشین روشن نمی شود. در این موارد نیازی به بررسی قطعات داخلی نیست و کافی است باک ماشین را  از بنزین پر کنید.

دلیل استارت نخوردن خودرو : تمام شدن سوخت

2- قفل شدن موتور خودرو

در صورت عدم اشکال در باتری، سوئیچ، استارت و سیم کشی برق خودرو، ممکن است استارت نخوردن خودرو به علت قفل شدن موتور خودرو باشد. قفل شدن موتور به علت شکستن یاتاقان ها، چسبیدن یاتاقان ها و یاتاقان های شاطون ها، جمع شدن آب سر پیستون ها و محفظه احتراق، سوختن واشر سر سیلندر، شکستن استارت و قرار گرفتن قطعات شکسته بین دنده فلایول رخ می دهد.

قفل شدن موتور خودرو

3- خرابی باطری خودرو

باطری خراب، یکی از دلایل رایج قفل شدن استارت خودرو است. باتری چیزی است که خودرو برای تامین برق کل خودرو و اجزای الکتریکی مانند چراغ ‌ها، رادیو و غیره استفاده می‌کند. در حالی که خودرو در حال کار است، دینام باتری را شارژ می کند. اگر باتری به اندازه کافی شارژ نشود، نمی توانید ماشین را روشن کنید یا از هیچ قطعه الکتریکی استفاده کنید.

اگر باتری شما هنوز عمر کمی دارد، ممکن است متوجه شوید که استارت به کندی می چرخد. گاهی اوقات، کابل های خورده نیز می تواند منجر به جریان نا مناسب برق شود. با این حال، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باتری خراب شده و اصطلاحا تمام شود. شاید در جایی یک سیم شل وجود داشته باشد، چراغ های جلو برای یک مدت طولانی روشن مانده است یا میزان رسانایی به دلیل تبخیر آب قطعات ضعیف است. در چنین حالتی، می توانید کمی اتصالات را تمیز کنید، یا اگر کمکی نکرد، باید باتری خود را تعویض کنید.

خرابی باتری خودرو

4- مشکلات مربوط به سوئیچ خودرو

یکی از دلایل دیگر مربوط به سوئیچ می باشد. سوئیچ که ابزار کلیدی روشن شدن خودرو می باشد از یک مغزی و تعدادی رشته سیم تشکیل شده است. وظیفه سوئیچ تامین و انتقال برق از باتری به سمت قطعات داخلی خودرو می باشد. برای تشخیص سوئیچ معیوب کافی است سوئیچ را در حالت باز قرار دهید. در صورتی که چراغ های هشدار دهنده روشن نشوند، سوئیچ معیوب است.

راه حل رفع مشکل استفاده از سوئیچ زاپاس و تعمیر سوئیچ فعلی توسط تعمیرکار می باشد.

5- معیوب بودن استارت خودرو

قطعه استارت مهم ترین قطعه به کار رفته در خودرو برای روشن شدن خودرو می باشد که از اجزای مختلفی مانند زغال استارت، آرمیچر، چرخ دنده، بوش و دو شاخه تشکیل شده است. از نشانه های خرابی استارت می توان به دیر روشن شدن خودرو و شنیدن صدای تق تق اشاره کرد.

معیوب بودن استارت خودرو

هنگام استارت زدن راننده برق از طریق باتری به استارت منتقل شده و به آرمیچر می رسد. پس از چرخش چرخ دنده خودرو روشن شده و عملیات برق رسانی به طور کامل انجام می شود. در صورت معیوب بودن استارت به دلیل خوردگی و آسیب دیدگی قطعات داخلی استارت، عملیات انتقال برق و استارت زدن خودرو با مشکل مواجه می شود. در این حالت باید استارت خودرو توسط تعمیرکار با تجربه توسط تستر های مخصوص عیب یابی شده و در نهایت اقدام به تعویض آن نمود.

6- سوختن فیوز های خودرو

سوختن هر یک از فیوز ها مانند فیوز استارت منجر به عدم استارت خودرو و روشن نشدن آن می شود. تعویض و قرار دادن یک نمونه فیلتر سالم می تواند راه حل رفع این مشکل باشد.

سوختن فیوزهای خودرو

7- خرابی دینام خودرو

دینام خراب ممکن است به این معنی باشد که باتری شما شارژ نمی شود. اگر احساس می کنید که دینام مشکل دارد، با جستجوی تسمه که خراب شده یا فرسوده شده است، شروع کنید. اگر تسمه پاره شود یا دینام از کار بیفتد، یک فلاش نور هشدار دریافت خواهید کرد. با این حال، ممکن است در صورت نقص در خروجی سیستم، این هشدار را دریافت نکنید. فقط ببینید صفحه ابزار تقریباً 14 ولت را نشان می دهد یا خیر. تعداد بسیار کمی از وسایل نقلیه مدرن دارای سنج دینام هستند، بنابراین ممکن است به یک تکنسین یا مکانیک برای بررسی موارد نیاز داشته باشید.

علائم هشداردهنده دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد باتری شما شارژ نمی شود و دینام خراب شما موجب خوب استارت نخوردن ماشین شده است، مانند استارت ضعیف با میل لنگ یا چراغ های جلو که کم نور شده اند.

خرابی دینام خودرو

به منظور برطرف کردن مشکل باید به تعویض دینام و سپس شارژ باتری پرداخت.

8- گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر آلودگی هوا یکی از قطعات مهم در عملکرد صحیح خودرو بوده که از ورود هر گونه آلودگی و گرد و غبار به داخل خودرو جلوگیری می کند. گرفتگی فیلتر هوا موجب جمع شدن گرد و غبار در فیلتر شده و از جریان یافتن هوا در خودرو جلوگیری می شود. به منظور احتراق سوخت و استارت خوردن خودرو باید گاز در معرض هوا قرار گیرد. در صورت مسدود شدن مسیر عبور هوا، استارت خودرو به درستی کار نکرده و خودرو روشن نمی شود.

گرفتگی فیلتر هوا

به منظور جلوگیری از وقوع این مشکل باید به نعویض فیلتر هوا پس از پیمایش هر 5 هزار کیلومتر پرداخت. در صورتی که عامل قفل شدن استارت ماشین، مسدود بودن مسیر فیلتر هوا بود شما می توانید با تعویض فیلتر هوا به راحتی مشکل را رفع نمود.

9- معیوب بودن شمع ها

شمع ها یکی از قطعات اساسی در سیستم اختراق خودرو می باشد که از یک طرف به محفظه احتراق و از طرف دیگر به سیم متصل هستند. پس از بخار شدن بنزین و ایجاد جرقه در سر شمع، برق از طریق سیم به باتری خودرو منتقل شده و باعث استارت خوردن ماشین می شود. در صورت معیوب بودن شمع ها، فرسودگی و داشتن رسوب آن ها، عمل احتراق به طور صحیح رخ نداده و ماشین استارت نخواهد خورد.

علت استارت نخوردن ماشین: خرابی شمع خودرو

در صورت معیوب شدن شمع ها، می توان با تعویض آن ها مشکل را برطرف نمود.

10- قفل بودن فرمان ماشین

یکی از علت های دیگر مربوط به گیر کردن فرمان و قفل شدن آن می باشد. در این وضعیت فرمان هیدرولیکی خودرو سفت شده و عدم حرکت آن منجر به روشن نشدن ماشین می شود. در این حالت از وارد کردن فشار زیاد به فرمان اتومبیل بپرهیزد و پس از قرار دادن سوئیچ در حالت باز از حرکت پهلو به پهلو برای باز شدن قفل فرمان استفاده کنید. در صورتی که سوئیچ خودرو فرسوده شده باشد و با زبانه های قفل به درستی درگیر نشود ممکن است فرمان قفل شده و به همین دلیل لازم است از سوئیچ یدکی آن استفاده شود.

قفل بودن فرمان ماشین

ادامه مطلب: https://fanamoozan.com/reasons-for-the-car-not-starting/

  • ۰۱/۰۷/۲۵
  • samira zohali

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی